osorterat

Kul med minnen

Kategori: Allmänt

Leif Lidmans bild från en lådbilstävling på Västergatan i Piteå väcker många minnen. Inte för att jag var med när det togs, det ser ut att vara från min mammas generation, men i längan i mitten kunde jag ha fått mitt livs första lägenhet.
En granne hemma i byn, Harry Lundstöm, jobbade på mejeriet du skymtar nere i högra hörnet, och han skulle hjälpa mig fixa det.
Jag gissar att fotot är taget en Valborgsmässoafton för jag ser några vita mössor och folk som har klätt upp sig. Valborg var dagen D då man klädde sig i finaste vårstassen oavsett hur kyligt det var.
Själv jobbade jag på Nygatans specerier, granne med det ståtliga huset högst upp i backen. Om jag minns rätt kallades det Clauséns. Huset till vänster på bilden var Bil-Hedmans, i alla fall i slutet av femtiotalet. 
Det mesta har förändrats sedan dess, både på platsen, i samhället och i mitt eget liv. Men det var kul att bli påmind om hur det en gång var.
 
Kommentera inlägget här: