osorterat

Luftbro

Kategori: Allmänt


Natten har varit lugn, men redan vid sju började oväsendet. Ställplatsen ligger nämligen nära en flygplats och med några minuters mellanrum dånar ett passagerarplan över oss. Ska jag se något positivt i det måste det vara att det påminner om blockaden av Berlin 24 juni 1948 – 12 maj 1949. Då var den här flygplatsen en av de tre som kom till användning.

Blockaden var Sovjetunionens försök  att tvinga västmakterna att släppa Västberlin. Blockaden utlöstes av att västmakterna tagit de avgörande stegen mot att bilda en tysk stat av de egna ockupationszonerna - det som 1949 blev Västtyskland - och ersatte där den 20 juni 1948 den nästan värdelösa gamla tyska marken (Reichsmark) med en ny valuta (Deutsche Mark - DM). Sovjetunionen valde då några dagar senare att spärra av tillfartsvägarna till Berlin.

Västberlin räddades av en omfattande luftbro av framförallt amerikanskt flyg. Under nästan ett år fick alla förnödenheter flygas in av västmakterna. Under de första sex månaderna av luftbrotrafik flög de brittisk-amerikanska planen över 55 miljoner kilometer (1 370 varv runt jorden), och fraktade 7 128 ton gods per dag. Planen landade väldigt tätt. Under intensiva perioder med ett plan per minut.

17 juli 1948 börjar Gail Halvorsen att göra små fallskärmar med russin och choklad som han släppte från sitt flygplan till Berlins barn. Detta blev väldigt populärt och en godistillverkare vid namn Hershey´s sponsrade med godis. Även Genaral William Tunner ansåg detta var en bra ide och sju plan fick i uppdrag att släppa de små fallskärmarna som packades av frivilliga i Västtyskland. Nu skickade man ner 6000 små fallskärmar till Berlins barn varje dag. Militärt kallades operationen "Operation Little Vittles" men Berlins barn kallad planen för "Russinbombare".

Imponerande

Kategori: Allmänt



Man blir imponerad över vilken beslutsamhet och energi som måste till för att orka med återuppbyggandet av allt som förstörts under kriget. Katedralen i Nurnberg är ett bra exempel.
En utställning visade hur man steg för steg lyckats återskapa den vackra byggnaden. Ändå är det förstås mycket enklare med dagens tekniska hjälpmedel. 


Vi kan nog inte riktigt förstå vad vi slapp undan när andra världskriget aldrig drabbade oss.



I staden finns också de tyska rikregalierna sedan kung Sigismund bestämt att de för alltid skulle förvaras där. Tror inte heller att förbundskansler Angela Merkel skulle vilja ha den - även om hon fick.


Numera har man ju inget kungahus, så kronan är enbart ett museiföremål. En pampig sak, måste vara dyrbar och väga massor.

Berlin

Kategori: Allmänt


Tidigt på förmiddan tog vi buss från ställplatsen på Askanierring 70 till den stora järnvägsstationen. Därifrån blev det ett förortståg in till de centrala delarna av stan.


Vi började vårt besök med sighseeing-tur som visade oss alla de största sevärdheterna. Ett enkelt och informativt sätt at välja vad man sen ska koncentrera sig på, och skonsamt för fossingarna.  

Det märks förstås att stora delar av staden har legat i ruiner, mycket är nybyggt och faktiskt vräkigt. Helmut Kohl var en av dem som skulle ha det största, det högsta och märkvärdigaste, sa guiden. Men det var inte det vi kommit för att se.

    
Resterna av muren, utställningen om hur det sett ut medan den fanns, Riksdagshuset och mycket annat var betydligt intressantare. Likaså Checkpoint Charlie, i den del av Berlin där amerikanska trupper skötte bevakningen.  

Men Brandenburger Tor är förstås ett måste om man besöker Berlin. Den här dagen var det extra livligt, gårdagens stora demonstationer, och dagens VM-invigning i damfotboll, satte sin prägel på folklivet.
Tyvärr hinner jag inte fotografera allt jag skulle vilja, måste ju hinna uppleva allt "live" och inte bara genom kameran.