osorterat

Har du testat slökokare?

Kategori: Allmänt

Under våra besök i USA har vi sett hur en slow cooker (Crock Pot) kan underlättade matlagning i en familj där båda föräldrarna arbetar.
Man gör i ordning allt i grytan och ställer in tillagningstid och värme. Sen fixar den maten och middagen är klar att äta när du kommer hem. Konstigt nog blir inte grönsaker och potatis ett enda mos utan har till och med kvar ett visst tuggmotstånd.
Jag fick en slow cooker till julklapp för några år sedan och använder den då och då, oftast när jag ska ha middagsfrämmande. Det är så bekvämt att låta grytan stå där och puttra och veta att resultatet blir bra.
 
I söndags lagade jag en höstlig viltgryta på renkött, morötter, lök och potatis som serverades med persilja och frysta lingon till. Vackra färger och riktigt gott. Synd bara att jag missade att ta en bild.
Om du vill veta mer om vad man kan laga i en slow cocker hittar du många recept på Internet, bl a här: http://www.acreto.se/Crock-Pot/Recept 
 
 
 
Jag kan tänka mig att nån förväntat sig en vargtass också, med tanke på temat, men alla fick nöja sig med Jokks tranbärsdricka och vårt eget goda kranvatten.  
 
Vargtass på norrländska
  • 1 liter Vodka
  • 1 st Lingon
  • Lägg lingonet i vodkan och rör om
  • OBS! Om lingonet får ligga i för länge riskerar drinken bli fruktig!

 

 

KOMMENTARER:

  • Greger%20%E5%20Maria säger:
    2016-10-17 | 16:27:41

    Å hä var nö riktit gott ! Ee stort tack åt köksmästainna so mää ååt nest !

  • Kullamannen säger:
    2016-10-17 | 21:46:35

    Brukar ha ett djupfryst lingon i varje drink vid serveringen så får drinkaren avsluta med ett "marinerat" lingon. Gudagott!

  • Birgitta o Bosse säger:
    2016-10-17 | 21:59:17

    Tack för middan det var verkligen gott efterrätten var "pricken över i:et. Kram 😊💕

Kommentera inlägget här: