osorterat

Hög höjd och lång väntan

Kategori: Allmänt

Först kom hyresvärden bara för att fixa ett lås i källardörren, men han hamnade på brandstegen där han konstaterade att TV-antennens väggfästen lossnat av de hårda vindbyar vi haft den senaste tiden. Inte konstigt att det varit ett förfärligt oväsen i mitt sovrum under de blåsiga nätterna.
Tur att jag har en väldigt snabb och hjälpsam hyresvärd. Aldrig i livet att jag skulle ge mig upp på stegen, eller ens ut på balkongen, för att kolla vad som var fel. Det är ännu mindre risk att jag skulle försöka göra något åt problemet på egen hand.
 
Sen tog jag en promenad i det sköna vädret och passade på att kolla PRO Jävres nya arrangemang, ett stickcafé med fika i byagården. Välbesökt och trevligt.   
 
Foto:BE
Efteråt åkte jag och två av mina systrar ut till flyktingförläggningen på Fagervik. De blir alltid glada när det kommer besökare och jag vill gärna höra hur det går för familjerna därute.
Asma, här med lilla Athena, från Afganistan har inte blivit kallade till intervju ännu. Hennes man har däremot fått en praktikplats på Röda Korset. Alltid en uppmuntran.
En familj väntar på besked efter att ha intervjuats och ett par familjer har fått uppehållstillstånd men inte hittat någon lägenhet att flytta till. En annan av mina elever valde att flytta till Koler med sin man och barn när de hittade ett ledigt hus där.
Andra har väntat över ett år nu och börjar blir uppgivna. Att inte veta om man får stanna, om barnen ska få växa upp i ett tryggt land eller om de ska skickas tillbaka, är tungt för dem.
 
 
Kommentera inlägget här: