osorterat

Nu utvisas de

Kategori: Allmänt

(null)
Medan jag åker runt och roar mig händer det jobbiga saker på andra håll.
I tre långa år har min vänfamilj i Koler väntat på besked om de ska få stanna i Sverige. De har våndats, fått avslag och överklagat, men i måndags kom beslutet om deras utvisning till Afghanistan. 
De två flickorna är födda i Sverige, föräldrarna har kämpat med att lära sig svenska på egen hand, de vill så gärna komma in i vårt samhälle, men det är svårt. Att bo i en liten avfolkad by i skogslandet har inte underlättat heller.
Om han kunde få ett fast jobb i minst ett år framöver skulle kunna vara ett skäl för omprövning har jag förstått. Men såna tillfällen växer inte på träd som vi alla vet. 
Vad som nu händer, jag menar hur proceduren ser ut, har jag inte mycket kunskap om. Bara att de har fyra veckor på sig att resa självmant, sen väntar polishämtning enligt bestämmelserna. 


KOMMENTARER:

  • Carola säger:
    2018-09-27 | 08:12:11
    Bloggadress: http://projektbagarstugan.blogg.se

    Hej Henny
    Jag har erfarenhet av dessa tragiska beslut som Migrationsverket beslutar om.

    Du har många följare på din trevliga blogg.
    Finns det ingen företagare där som kan erbjuda honom arbete?
    När man börjar rota gällande jobb så kan fantastiska saker hända.
    Har det testats allt? Skogsröjning? Enklare byggjobb? Vilka företagare finns i Koler?

    Carola

  • Henny säger:
    2018-09-27 | 09:18:33

    Koler är en liten by med bara några bofasta, något företag tror jag inte finns. Utan att kunna språket, utan körkort och bil, och med en enda busstur per dag under höst- och vårterminen är det inte lätt att kunna få ett fast jobb. Placeringen i Koler är förstås inget familjen har valt men det har verkligen inte underlättat för dem.

  • FREEDOMtravel säger:
    2018-09-28 | 10:07:23
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se

    Blir så ledsen när jag läser sånt här. Vi kan självklart inte ta emot alla, men att behöva stanna då länge och kämpa med språket etc och SEDAN bli utvisad, det är ju inte mänskligt ... Men spontant känns det ju fel att de är placerade på en ort där det inte finns ett enda jobb...!?

Kommentera inlägget här: