osorterat

För 30 år sedan

Kategori: Allmänt

Minns ni vad ni gjorde i dag för 30 år sedan? För mig är minnet fortfarande glasklart. Piteå BHK hade allt klart för att köra en spektakulär draghundstävling genom centrala delar av Piteå. Ett unikt tillfälle att visa upp draghundskörning för en ny publik. Något vi såg fram emot med både spänning och förväntan.
Jag och min man var funktionärer. Vi vaknade tidigt för att vi i god tid skulle kunna ta oss till sporthallen där sekretariatet låg. Medan jag gjorde i ordning frukost slog min man på TV:n och fick då höra den chockerande nyheten. Olof Palme var skjuten. Sveriges statsminister hade mördats på väg hem från en biograf.
Att det inte kunde bli någon tävling förstod vi ju, men vi var tvungna åka in till stan ifall någon tävlande trots allt skulle infinna sig.
Stämningen bland oss funktionärer var tryckt, ingen pratade särskilt mycket och vi skildes åt för att var och en följa nyhetssändningarna hemmavid.
Man ville vara tillsammans med familjen. Ingen visste vad som väntade, om mordet var början på något ännu värre eller om det bara var någon idiot som fått för sig att döda, en galnings verk.
Resten är historia som man brukar säga.
 
 

KOMMENTARER:

  • FREEDOMtravel säger:
    2016-02-28 | 22:14:40

    Jag var 10 år och sov hemma i min säng i Skåne. Mamma väckte mig på morgonen och berättade att något förskräckligt hade hänt...

  • Birgitta o Bosse säger:
    2016-02-28 | 22:23:54

    Vi kom hem efter en fest hos grannen och hörde att det var direktsändning på TV om mordet.
    Den känslan glömmer man aldrig...

  • Carola säger:
    2016-02-29 | 08:13:02
    Bloggadress: http://spaningfrantornet.blogg.se

    Jag skulle just flytta och väntade in "bärare".
    Satt på kartongerna och följde nyheterna.

Kommentera inlägget här: