osorterat

Kakbak

Kategori: Allmänt

Även om folk inte fikar lika mycket som förr måste det ändå finnas några goda kakor till kaffestunden efter dopet. Eftersom dagarna rusar iväg har jag tagit på mig att hjälpa till med den biten. 
Att fixa ett par sorter i taget blir ju inte så jobbigt för mig som är tidsmiljonär. Det är i alla fall lättare för mig än för småbarnsmamman, även om jag inte hör till entusiasterna som bakar de läckraste skapelser i tid och otid.
Idag blev det cocoskakor och godisarna du ser på bilden. I många, många år kallade jag dem för negerbollar och reflekterade aldrig över att det ordet kunde ha en annan betydelse. Vad kallar du dem?
 
Chokladboll, kokosboll, negerboll eller havreboll är ett ogräddat bakverk, vars huvudingredienser är matfett, havregryn, socker och kakao, och som garneras. Benämningen negerboll är dock omstridd. (Wikipedia)
 

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2013-01-31 | 21:39:49


    "Negerbollar" har svårt att ställa om......

  • Inger & Rune säger:
    2013-02-01 | 07:46:16

    Negerboll och inget annat

  • bror i Bäzika säger:
    2013-02-01 | 12:23:57

    Jag tror du blivit frisk nu - när du börjar med bak och matlagning - skönt att höra!

Kommentera inlägget här: