osorterat

Matfest i Skellefteå

Kategori: Allmänt

Mycket folk, spännande mat i långa rader och svårt att hitta sittplatser. Så kan man nog sammanfatta matfesten vad det gäller ätandet.
Vi fick sittplats och valde en trerätters smakmeny med kantarellsoppa och gin/enbärsgravad röding till förrätt, oxkind, rökt sidfläsk och chaminjoner i rödvin som varmrätt och vaniljpanna-cotta med hjortron som avslutning. Första gången jag ätit oxkind, men det var mört och gott, perfekt tillagat av en mästerkock gissar jag.
 
Ungdomarna testade mackor med pulled pork. Gott och kryddigt blev omdömet.
 
Barnen gillade också smörgåsarna, men mest den del som bestod av bröd.
 
Mat från östern och mat från västern blandades med nordiskt och svenskt.
 
 
Wookad lax och renskav är väl typiskt för vår del av världen.
 
Den kände TV- kocken Paul Svensson lagade grönsaksrätter. Han berättade att när han handlar mat kikar folk ofta i hans varukorg för att se vad han köpt. Kändisskapets baksida.
 
På skördemarknaden fanns potatis, bär, grönsaker, svamp, ekologiskt kött, men också saft, marmelader, honung, ostar och sånt. Här köpte jag med mig lammfärs och lammkorvar.
Men saluhallen blev en besvikelse, jag hade nog för stora förväntningar. Den bestod bara av ett större tält där man fick smakprov av olika korvar, rökt fisk och yoghurt som man sen kunde köpa med sig.
 
Då var faktiskt det här tältet roligare, i alla fall färggladare ;-)
 
Kommentera inlägget här: