osorterat

Såg du?

Kategori: Allmänt

För ca tre år sedan visade Svt ett program om en mamma som led av en enorm bacillskräck. Såg du programmet? Jag minns filmen väl och hur starkt den påverkade mig. Själv är jag av den uppfattningen att "lite skit under naglarna" inte är hela världen.
När jag sökte fakta kring Isabell, som vann uttagningen till PRO-stjärnan på Havsbadet igår, hittade jag en artikel i VF som handlade om henne.   

I 22 år har Isabell Gunnarsson kämpat mot sina tvångstankar. Det är smuts och bakterier som ger henne ångest. Nattsvart dödsångest.
– Varje andetag är en kamp för att överleva. Kroppen är hela tiden i katastrofberedskap. Det är en fruktansvärd skräck för att någon katastrof ska drabba mina nära och kära på grund av smutsen, säger Isabell Gunnarsson.
Men det började ganska lindrigt.
– När jag tömde diskmaskinen började jag med att skölja om disken, fastän den var ren. Sedan kunde jag köra tvätten ett varv extra i tvättmaskinen, fast den redan hade tvättats, säger Isabell.
Det stegrades – och till slut styrde tvångshandlingarna hennes liv. Att hela tiden diska, tvätta, skölja och hålla rent. Att inte kunna gå ut på grund av rädslan för bakterier och smuts.
– Då jag var som sämst fick jag alltid slänga kläderna jag haft på mig utomhus. Det räckte inte med att tvätta dem. Och hade jag varit ute någonstans och kommit nära något smutsigt fick jag lov att ta av mig alla kläder och lämna dem i skogen – och åka hem i bara trosor, berättar Isabell.

Det förklarar nog varför hon var den enda som hade egen mikrofon och ett stativ som togs in och bars ut av hennes son. Att hon var helt klädd i vitt har kanske inte med det att göra, men smuts är ju lätt att se på ett vitt tyg.
Min syster B undrade om vi skulle ha bedömt hennes insats annorlunda om vi känt till det här. Jag vet faktiskt inte, känsla och förnuft samarbetar ju inte alltid. 

(Du kan läsa mer om Isabell Gunnarsson genom att söka på hennes namn på Google) 


 

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2011-08-31 | 22:12:13

    Jag såg filmen om henne och den finns fortfarande kvar i mitt minne......

    Tänker på så många "dolda handikapp" det ska finnas

    Hon har gjort det bra som kommit igen...

Kommentera inlägget här: