osorterat

Kära släkten

Kategori: Allmänt

(null)
Tack vare studiecirkeln om Roknäsboken, där även delar av grannbyn Sjulnäs finns med, har jag börjat forska om min pappas släkt i området. Jag har fått hjälp av böcker, av mer avancerade släktforskare och av släktingar. 
Kusin Britt i Karlshamn kunde t ex ge bevis på att bilden här ovanför är min farfars barndomshem. Den är tagen 1916. Då var min pappa tre år. Huset revs några år senare och det är nog därför vi aldrig hörde talas om det. 
Av en systerson till min man fick jag mängder av information om släkten ännu längre tillbaka. Delar av det skickade jag vidare till en avlägsen släkting i USA. 

(null)

(null)
Nu försöker jag också hitta svar på vad min farfar dog av, bara 31 år gammal. Jag har för mig att någon sagt att han dog av en hjärntumör när han jobbade i timmerskogen. Men kunde man diagnosticera tumörer i hjärnan 1914 - eller obducerades han? Var det vanligt att man gjorde det om det inte gällde något brottsligt?
Frågorna är många och det är ju bara så synd att jag inte frågade mer och mycket tidigare. 


Kommentera inlägget här: