osorterat

Vi passar på

Kategori: Allmänt

(null)
Ingen vinter i sikte än och fortfarande skapligt väder. Jag och paret Viklund drar iväg på en ny tur - med lappländska Årre Njarka som slutmål.

Första stoppet gör vi på en naturcamp vid Laxede. Ett intressant ställe med dokumenterad historia om det laxfiske som pågått här i hundratals år och haft stor betydelse för Sveriges ekonomi. Uppsala universitet är t ex byggt med pengar härifrån.

Servicehus med dusch finns, men inget wc, bara torrdass. På andra sidan älven finns plats för vildcamping.

(null)
Nästa dag når vi målet Årrenjarka. Här har människor vistats sedan minst fyra tusen år tillbaka. Det har arkeologernas kartläggning visat.

Ett härligt ställe med både bekvämlighet, stugor eller ett eget naturnära boende, bara välja hur man vill ha det. Vi valde förstås att parkera våra husbilar vid vattnet.

Uppe före tuppen och tidig frukost vid vattenbrynet. En bra start på dagen och något att minnas när vintern kommer och snöstormarna viner runt knuten.

(null)
En grupp blivande jägmästare hade också hittat hit. Artiga och trevliga ungdomar som bodde i stugor nära oss, fullt upptagna hela dagarna med studiebesök.

En av dagarna vandrade vi en bit efter den gamla poststigen upp mot Kvikkjokk och åt sedan en härlig och välförtjänt rödingmiddag på restaurangen.

På väg hem igen stannade vi på Bodens camping som vi hört talas om men där ingen av oss varit. Ett stort ställe med 500 platser som nu var rätt glest befolkat.
Vi tog en strandpromenad till bl a kyrkstan och hittade dagen efter ett nostalgicafé som bror G hade rekommenderat.