osorterat

Från kust till högfjäll.

Kategori: Allmänt

Jag är så glad att resan till fjällen blev av. Vädret verkade lovande och jag tog det lugnt, körde korta etapper och träffade andra som gjorde på samma sätt. 

Den sköna snubben på översta bilden hade tagit kaffepaus och satt och spelade munspel vid vägkanten. Ett par av mina bekanta stannade till vid en annan parkering och gjorde ett besök i min husbil. De hade själva funderingar på att köpa en liknande.
Framemot femtiden var jag framme i Arjeplog där jag skulle ha min bas. En bekant från förr hade tipsat om en bra plats vid kajen där jag kunde övernatta.

Från Arjeplog fortsatte jag på riksväg 95 upp mot norska gränsen. Det låg stora dimsjok över landskapet, men lövträdens guld- och kopparfärger lyste upp. 

Väl uppe på ca 700 m höjd lyste solen och himlen var klarblå. Jag får alltid en härlig frihetskänsla på såna ställen. 

Jag hade kunnat sova över där i husbilen, även om jag var helt ensam, om det inte varit för det stora mörkret. Antar att det skulle ha känts lite kusligt framåt natten.

De platser som nämns på skyltarna känner jag väl till. De har oftast varit ämnen vid "efterskotersnacket" under vårvintrarna i fjällstugan. De flesta av dem har jag också själv varit till. 

Det blev ett par härliga timmar på gränsen mellan Sverige och Norge innan kallblåsten fick mig att krypa in i husbilen för lunch och en kopp hett kaffe. 


På vägen tillbaka mindes jag mycket som hänt där under åren som gått. När vi och Bosses åt surströmming vid gränsen på väg hem från en tur till Lofoten, när vi tältade i Tjärnberg och håret frös fast i tältduken, de stora fisketävlingarna i Jäckvik och mässan i det lilla kapellet när vi hade amerikafrämmande, den långa sjön Sädvajaure där en person i skotersällskapet somnade medan han körde för att det blev så enformigt. Ja, de har varit många roliga episoder.

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2017-09-30 | 21:27:36

    Var du o kollade fjällbäcken där den där speciella stenen låg?

Kommentera inlägget här: