osorterat

Adolfströmsbesök

Kategori: Allmänt

Jag har gjort en tur på egen hand med ett par övernattningar på Adolfströms camping. Det var skönt att stå med el och att ha ett varmt servicehus alldeles i närheten. Allt jag ville se och göra fanns dessutom inom promenadavstånd. 

Jag började med att gå ner till det historiska ruinerna från Nasatiden. Jag har varit där förr men gillar tanken på försöka sätta sig in i hur det var en gång.

1635 började man bryta malm på Nasafjället vid norska gränsen, men först 1770 stod bearbetningsanläggningen i Adolfström klar. 1781 arbetade 58 personer på silverbruket som dock aldrig blev riktigt lönsamt. 

Kvar finns nu bara ruiner och den intressanta historien om hur kung Gustav III ville bli förmögen på silvret från det lappländska fjället. 

Älgjakten hade just börjat och helikoptrarna hade fullt upp med att frakta jägarna och deras byten ner till den väntade bilen från slakteriet. 

Tydligen gick jakten bra för under tisdagen såg jag ett tiotal djur komma farande genom luften. Ett ovärdigt slut för "skogens konung" kan man tycka, men man får väl tänka på att svältdöden är ännu otrevligare. Sånt har vi sett exempel på också under åren som gått. 

Som vanligt var vädret toppen just den dag man ska åka hem. Jag hade gärna stannat men våra meteorologer varnar för oväder med mycket regn framöver. Då kan det vara skönt att sitta hemma i lägenheten istället. 


Kommentera inlägget här: