osorterat

Positiv dag

Kategori: Allmänt

Nu har jag hämtat hem tavlan jag köpt av duktiga Veronica Hjort. Är helnöjd med den och läser in mer i motivet än konstnären kanske tänkt sig.

Passade även på att titta på Monica Goossens utställning på Framnäs när jag ändå var i farten. Många fina tavlor där med. Speciellt akvarellerna, tyckte jag.

Jag har fått husbilen tankad och lufttrycket kollat. Nu är det bara besiktningen kvar innan alla förberedelser är klara.

Jag har också sett min gamla Citroën. Den är i ännu bättre skick än när jag sålde den. I alla fall på ytan. Tvättad, polerad och med nya aliminiumfälgar. Snyggt. 
Den stora husbilens nya ägare har hört av sig. De är ute på rull redan, sååå nöjda med med sin SunTi. Roligt att ha fortsatt kontakt med dem. 

Hos yngsta syrran fick jag smaka på deras nya hembrygda. Inte  något olagligt alls, bara väldigt nyttigt, nämligen nytappad björksav.


Att dricka björksav för att hålla sig frisk är en gammal svensk tradition som nu blivit populär igen. Redan på 1700-talet användes saven som en slags folkmedicin, som sades hjälpa mot allt från näringsbrist och förkylning till njursten och lunginflammation. Drycken gavs både till människor och djur för att förebygga sjukdomar.

Björksaven innehåller många nyttiga spårämnen, som kalium, kalcium och magnesium. Förutom det får du i dig aminosyror och enzymer när du dricker den. Saven är söt eftersom den innehåller björksocker (som faktiskt är bra för tänderna!) och passar därför utmärkt som måltidsdryck eller som återhämtning efter träning.
.

Kommentera inlägget här: