osorterat

Nya erfarenheter

Kategori: Allmänt

Att lära känna människor från andra kulturer, andra förhållanden och med helt andra erfarenheter, har gett mig själv och andra människor i min omgivning en värdefull insikt. 

Det är alltför lätt att bli hemmablind och bara se främmande länder som pittoreska eller skrämmande, och vi tar nog att vår egen demokrati, välfärd och frihet alldeles för självklar.

Men mina vänner från flyktingförläggningen på Fagervik har berört och lärt mig mycket. De kunde vara mina barn när det gäller åldern, men deras livsöden gör mig djupt sorgsen. 

All den grymhet, rädsla och förtvivlan som tvingat dem att lämna sina hemländer kan jag inte ens föreställa mig. 
Inte heller hur svårt de har det just nu. Att bara sitta passivt och vänta på besked dag efter dag, månad efter månad, ja till och med år. Inget vettigt att ta sig för och en ständig oro för framtiden.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att de här kvinnorna och deras familjer får möjlighet att stanna och bygga upp en ny tillvaro i Sverige, men jag vet att det inte finns några som helst garantier för det. 

Kommentera inlägget här: