osorterat

Komfortzon

Kategori: Allmänt


Ibland ser man uttrycket "kliva ur sin komfortzon". Jag har tolkat det som att man gör något man inte är helt säker på att klara av. Så här förklarar Wikipedia vad som händer när man lämnar lämnar det invanda och trygga.

Att kliva ut ur en komfortzon höjer ångest och genererar en stressrespons. Detta resulterar i en högre nivå av koncentration och fokusering.

Jag är på väg att kliva ut nu. Att på egen hand köpa bil, och samtidigt sälja min Citroën privat, kräver sin "man". Jag vet ju hur svåra bilköpen var för min äkta hälft under årens lopp. Visst har jag förstå-sig-påare till min hjälp, men de påpekar att de slutliga besluten måste vara mina egna. 
Det innebär förstås ett visst mått av ångest och stress. Men jag föredrar att se det som en stimulerande utmaning.

Kommentera inlägget här: