osorterat

Frihet och oberoende

Kategori: Allmänt

Mina problem med en bil som inte vill starta är givetvis en världslig sak och ett lyxproblem. För mig handlar det mest om att inte bli beroende av andra.

För många av mina medmänniskor finns det värre problem som verkligen på riktigt handlar om frihet och oberoende.

Att man inte kan få börja på SFI (svenska för invandrare) innan man har personnummer och adress utanför ett asylboende är idiotiskt. Tiden går åt till en oproduktiv och påfrestande väntan på andra människors och myndigheters beslut. Den kunde användas mycket bättre.

Ett sånt exempel är Zena och hennes familj som flytt från det krigsdrabbade Syrien. De skulle så gärna vilja stanna kvar i Piteå där de börjat rota sig och fått vänner. Men de har inte kunnat få en egen bostad utan enbart rum på olika asylboenden. Nu senast i ett fd pensionärshem i Koler.
I går kväll skrev Zena till mig och berättade att de ger upp. De har fått erbjudande om att flytta till en lägenhet i Filipstad där de kan börja sin "inskolning" i vårt svenska samhälle.
Norrbotten och Piteå går då miste om en välutbildad och ambitiös lärare som skulle kunnat göra stor nytta här uppe i norr. 
( Och jag måste åka långt om jag ska besöka min vän som lärt mig så mycket om andra kulturer och om livet i Syrien, både före och under kriget )


KOMMENTARER:

  • Erics och Smillas Farmor säger:
    2017-02-25 | 11:06:28

    Filipstad vore väl en spännande tripp för dig och Din Plåtis. I Filipstad åkte Urban hiss med Kungen på Wasa bröd. Där kan du oxå bunkra upp med massor av olika sorters knäckebröd.

Kommentera inlägget här: