osorterat

En man som heter Ove

Kategori: Allmänt

Jag tittade på Melodifestivalen utan något större engagemang, men jag vaknade till när Ove Thörnqvist intog scenen. En äldre silverhårig herre i silverkostym, pensionär gott och väl med sina 87 år. Skulle han verkligen ha en chans i det här ungdomsgänget?

Men med stöd av en stol river han igång och får publiken med sig. Med glädje, härliga rytmer och en text man förstår sig på rycks jag också med och lägger undan "paddan"
Vilken härlig representant för oss sextiofemplussare. Och så kul att han gick direkt till finalen. 
Han passar också på att slå ett slag mot diskrimineringen av äldre:

– Det är klart att åldersdiskrimineringen i Sverige måste ta slut. Man ska inte diskriminera någon på orättvisa grunder. Vi kommer alltid bli äldre så jag tycker att det behövs en viss varsamhet i de här frågorna.

Efter segern bjöd Owe Thörnqvist på en kaxig känga till de yngre artisterna.

– Jag är ingen stordiggare av Melodifestivalen, det var ju 54 år sedan jag skickade in några låtar. Men jag försöker vara mig själv,  säger Owe Thörnqvist

Jag tror att det kan vara bra att vara lite retro och komma tillbaka med ett sådant här 50-talssväng, det där dansanta och trallvänliga. Det har glömt bort i många sådana här sammanhang, i stället ska allt konstlas till. Alla kan inte vara Justin Timberlake, Madonna eller Lady Gaga, menade han efter succén.

Oves oväntade succé fick till och med USA:s president Donald Trump att reagera. 

– Titta vad som hände i Sverige i går kväll. Sverige, vem hade trott det, sa han vid ett stort möte i Florida. 😎 Ingen visste vad han menade, men visst måste det väl ha varit Ove.

KOMMENTARER:

  • Elly säger:
    2017-02-19 | 23:00:28


    Ja brukar inte se mello , men sa Ove ska ja se o Han kom Sågs, Sjung o Segrade. HÄRLIGT !

Kommentera inlägget här: