osorterat

Åren går

Kategori: Allmänt

(null)
Jag lånar en bild som Leif L lagt ut på Facebook, ett foto som påminner mig om gamla tider. Här fraktade bilfärjorna folk över Pitsundet. 
Nu finns det en bro här. Man slipper passa tider och stå i bilkö för att komma över. Minns att jag ibland drömde mardrömmar om att bromsarna inte fungerade i backen ner mot färjan. I verkligheten hände det tack och lov aldrig. 

(null)
Jag håller på att läsa Astrid Lindgrens krigsdagbok från åren 1939-1945. Mycket intressant därför att det skildrar andra världskriget ur en vanlig människas synvinkel. Astrid försöker ta reda på vad som händer på de olika fronterna, men skriver också om att maken blir inkallad till militärtjänstgöring, hur man hamstrar sånt som cacao, såpa och tvål, får ransonering på de flesta varor och stopp för all privat bilkörning. Jag upplevde ju det som barn men var för liten för att förstå. 

(null)
I morse hade jag fått ett långväga mail från en gammal bekant i Australien. Vi jobbade i ett gemensamt projekt när jag var mellanstadielärare. Ja, egentligen var det våra elever som utbytte fakta, bilder och berättelser från respektive land. 
Jag och Judy höll kontakt i några år men det dog sakta ut. Nu hade hon hittat min mailadress igen och skrev ett långt brev om det viktigaste som hänt sen vi senast hörde av varandra. Så himla kul. 
Att skriva svar till henne får bli kvällens uppgift. Det finns så mycket att berätta. 



Kommentera inlägget här: