osorterat

Modellhus i miniatyrformat

Kategori: Allmänt

En av anledningarna till att vi åkte till Legoland var ett mycket berömt engelskt dockskåp som jag hade läst om, nämligen Titania´s Palace. Det började byggas 1917 och invigdes av Storbritanniens drottning Mary år 1922.
Det är inrett med utsökta miniatyrer i skala 1:12, och många kända konstnärer och hantverkare hjälpte till med inredningen. I biblioteket finns t ex  91 små inbundna böcker som alla går att läsa. Palatset fick också elektrisk belysning, en sensation på den tiden.
Jag hade kunnat stå framför "palatset" och beundra alla detaljer hur länge som helst, men min man var inte lika fascinerad. Han tyckte de nybyggda miljöerna utomhus var intressantare.
 
När vi kom hem igen började jag planera en miniatyr av vår norrbottensgård på samma sätt, alltså i skala 1:12.
John Strandberg, en skicklig snickare i byn, tände på idén och byggde huset med öppningsbart tak. Min svåger Sven tillverkade pyttesmå takspån som jag limmade fast ett och ett. Golv och väggar målades med linoljefärg.
Sen försökte jag inreda huset som vårt dåvarande hus kunde ha sett ut i början på 1900-talet. Det tog några år att hitta skalenliga och tidstypiska möbler och detaljer, men det var jättekul. Jag fick verkligen upp ögonen för småsaker.
Det finns dockskåpsentusiaster över hela världen, till och med speciella mässor och kataloger att beställa ur. Problemet var att det mesta var avsett för högreståndsmiljöer så jag fick tillverka en del på egen hand.
Nu står tyvärr min modell i ett källarförråd. När vi flyttade till lägenhet fanns det ingen plats för den. Vad som kommer att hända med Änge-miniatyren vet jag faktiskt inte. Den får i alla fall stå här så länge.
 

KOMMENTARER:

  • Letty & Dean Nazareno säger:
    2016-09-15 | 18:24:26

    Sammy likes legos.

Kommentera inlägget här: