osorterat

Tacksägelsedagen

Kategori: Allmänt

Förr i tiden brukade bönderna den andra söndagen i oktober anlända till kyrkan med kärvar, potatissäckar, och korgar med rotfrukter och äpplen och annat de skördat, för att på så vis tacka Gud för årets skörd. (Wikipedia)
 
Jag är ingen bonde och jag har inte odlat något ätbart heller, men jag är innerligt tacksam för allt jag fått ändå. Det är så lätt att ta saker för givet. Inte minst tak över huvudet, tillräckligt med mat och friskt vatten. Att få vara frisk och ha familj och goda vänner som man kan lita på är ju inte självklart men betyder oerhört mycket.
 
I afton blev det en spontan middag med en av mina systrar och hennes man. Jag hade tagit fel på dag när det gällde ett knytkalas och hade rökt regnbågslax över.
Varför gör man det så märkvärdigt när det gäller att bjuda hem folk? Ingen kräver ett nystädat hus och en meny hämtad från Sveriges Mästerkock. Det duger gott med det vardagliga, det viktigaste är att man får umgås en stund. Jag är tacksam för att vi sex syskon bor i närområdet så att vi kan ses, ibland lika oplanerat som det blev i dag.
  

KOMMENTARER:

  • Christina och Ulf säger:
    2016-10-10 | 08:46:36

    Tusen tack för spontanmiddan! Jättetrevligt. Kram 💝

Kommentera inlägget här: