osorterat

Rätt eller fel

Kategori: Allmänt

Jag köpte en ny eltandborste häromdagen och ögnade genom den digra bruksanvisningen. Extra noga när det gällde uppladdningen.
Ingen tycks veta vad som är bäst när det gäller batterier i t ex mobilen och datorn. Någon har hört att man aldrig ska ladda fullt utan högst 50 %, andra laddar upp telefonen varje natt.
Tidigare sa man att det inte var bra att ladda medan det fanns kapacitet kvar. Att batteriet då skulle utgå från den halvladdade nivån som ny bottennivå.
I broschyren från Apoteket påpekade man att tandborsten gärna kunde stå i laddaren hela tiden, den kan tydligen inte överladdas. Däremot bör man en gång per halvår låta den laddas ur fullständigt. Det är också den rekommendation jag har fått av min IT-expert när det gäller datorn.
Men vad som händer om jag behöver använda tandborste, telefon eller dator utan anslutning till el i några timmar och sen sätter den på laddning med halva kapaciteten kvar, det har jag ingen koll på. Ska jag låta grejerna göra slut på batteriet eller är det bara att köra vidare? Vad är egentligen rätt och vad är fel?
 
En sak som jag gör rätt, det är att aldrig lämna huset med en laddare på. Enligt experter från Räddningskåren är det en av de vanligaste brandorsakerna i våra hem. Jag har blivit nästan manisk på att kolla sånt innan jag åker iväg - även om det bara är för att åka ner på ICA här i byn.
 
 

KOMMENTARER:

  • Erics och Smillas Farmor säger:
    2016-10-14 | 12:44:09

    Hej Henny! Har eltandborste sedan minst tio år tillbaka och den har alltid stått i hållare med strömmen på. Den funkar lika bra nu som när jag fick den för tio år sedan. Risken är om du inte sätter den i laddaren är när du behöver den som mest är att det inte finns ström i den.

Kommentera inlägget här: