osorterat

Lampbyte för en tusenlapp

Kategori: Allmänt

Det ena halvljuset på bilen har slocknat. Det är inte bra att köra halvblind på mörk asfalt, alternativt blända mötande förare. Inte tillåtet heller. Så vad gör jag.
Meka själv är förstås totalt uteslutet och jag vet att min man sa det var svårt att byta på egen hand. En snabb koll på Internet ger följande svar: 
 
I C5 I byter man nämnda lampa då motorn och kylaren är kall. Man trycker armen upp mot kylaren och in med handen bakom lampeländet och ... Någon  :evil: har smakat för mycket rödtjut när de planerade lyktornas omgivning ...
 
Det måste vara det jävligaste jag gjort någonsin!

Det är lite lättare på vänster sida (i bilens färdriktning..), skruva bort kåpan ovanför batteriet, lyft bort batteriet.

(OBS!!! Koppla bilen till en tillfällig strömkälla! Står bilen utan ström riskerar färddatorn att tappa kalibreringen och bli felvisande. Ännu värre är det med den separata dator som styr ljuset och flera andra funktioner tar skada av att vara strömlös, en ny enhet går på ~4000 och arbetet kostar ännu mer..)

Tag bort "locket" till lyktinsatsen, lyft bort bygeln, tag ur sockeln och lampan, byt lampa.

Nu kommer det svåra, att försöka få tillbaka sockeln och lampan och sätta tillbaka bygeln med en hand, jag använde en liten spegel, blev lite lättare, men det tog nog 3 timmar och över 100 försök att få dit bygeln.

Höger sida är trixigast, det är riktigt trångt, men byts på samma sätt som på vänster sida..
 
Svärsonen har nu tack och lov lyckats få tid på en bilverkstad i Skellefteå under dagen. Men jag har också andra problem som gäller lampor. Huset jag bor i är från 50-talet och den nya sortens lampor passar nu inte in i den gamla armaturen i källartrappan. Lamporna är för "grunda" om jag säger så.
En riktigt bra belysning måste jag ha om jag ska våga använda trappan sedan det blivit mörkt. Då är det otroligt skönt att bara kunna ringa hyresvärden och han lovar att fixa det så snart som möjligt.
Så de problemen löser sig på ett eller annat sätt. Återstår att se vad bilverkstan vill ha för att byta lampor. Ja, svärsonen var klok nog att be dem byta båda två när de ändå skulle ta loss fronten. Det är tydligen citroenverkstans sätt att snabbt kunna åtgärda saken. Låter också mest praktiskt tycker jag.
 
Uppdaterat. Bytet av lampor gick på 1041 kr!! Visst kostade det multum, men på köpet fick jag ju reda på att det snart är dags för service ;-)
 
   

KOMMENTARER:

  • Erics och Smillas Farmor säger:
    2015-10-30 | 13:20:15

    Service, Aj detbrukar oxå vara en dyr historia oavsett bilmärke. Vet av egen erfarenhet. Det kostade exakt hälften på meca verkstad mot för på märkesverkstaden.

  • Kullamannen säger:
    2015-10-30 | 22:30:49

    Cittror har aldrig varit vare sig service- eller reparationsvänliga. När vi tvingades byta fläktrem på vår Cittra monterades i stort sett allt i motorutrymmet bort, den fritt hängande remmen byttes ut mot en ny och sedan monterades allt tillbaka runt denna! Dyrt? Bara förnamnet!

  • Carola säger:
    2015-10-31 | 08:44:54
    Bloggadress: http://spaningfrantornet.blogg.se

    Vem konstruerar bilar för det mesta?
    Karlar!!!!

  • Ulf säger:
    2015-10-31 | 09:35:43

    Ja det är helt sjukt att det ska vara så svårt att byta lampa på bilen. Jag kan väl klara det om jag får vara i garage och med bra ljus. Men utomhus, kyla och mörker! Oj oj, Inte underligt man möter så många enögda bilar.

Kommentera inlägget här: