osorterat

Stilla veckan

Kategori: Allmänt

Nu är julen definitivt bortplockad, tulpangardinerna är uppsatta och kvistar från syrener som takraset slitit av har fått lite gula ägg i väntan på små gröna blad.
Den här sista datalektionen har eleverna också lärt sig att skicka vykort via Internet, givetvis med aktuella påskmotiv.
Vi är nu inne i Stilla veckan. Idag är det blåmåndag, i morgon vita tisdagen och sen dymmelonsdag (efter seden att inför påsken byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en av trä, en så kallad ”dymmel”. Det ger klockan en något dovare klang än vanligt)
Själv trodde jag den här veckan var påskveckan eftersom vi nu på torsdag har skärtorsdag, följt av långfredag, påskafton, påskdagen och annandag påsk. Tänk så fel man kan ha :-)
 
 

KOMMENTARER:

  • Bror från Bäzika säger:
    2015-03-30 | 20:53:44

    VA - nog trodde jag att det var påskveckan i veckan, men så bra då blir påskhelgen längre!
    Tack för besöket här om kvällen trevligt att besöka den yngre generationen också! Ha en god påskhelg!

  • Margit säger:
    2015-03-30 | 21:42:32

    En liten rättelse. Jag har alltid lärt ut att blåmåndag är dagen efter fastlagssöndagen och dagen innan fettisdagen. Kollade för säkerhets skull i NE, och det stämmer. Ha en bra påsk.

  • Henny säger:
    2015-03-30 | 22:15:59
    Bloggadress: http://osorterat.blogg.se

    Jag hittade mina uppgifter på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilla_veckan

Kommentera inlägget här: