osorterat

Om kriget kommer

Kategori: Allmänt

Jag drömde att vi var inblandade i ett krig. Om det var den nyss avslutade ubåtsjakten, makens förkärlek till TV-program från andra världskriget eller nyhetssändningar från världens olika krisområden som påverkade min hjärna vet jag inte, men drömmen var otäck.
I morse kom jag att tänka på en liten skrift som fanns hemma när jag växte upp och det som fanns i telefonkatalogen längst bak. Några sidor med uppgifter på hur man skulle förhålla sig i händelse av krigsliknande tillstånd, från första flyglarmet till motståndsrörelse.
Jag hittade fakta om skriften på Wikipedia:  
Om kriget kommer är en skrift ursprungligen utarbetad av Försvarsstaben. Den delades ut 1943 till alla svenska hushåll. Utarbetandet av första upplagan leddes av arvprinsen Gustaf Adolf, chef för arméavdelningen.
Efter det har omarbetningar getts ut då och då. På bilden finns skrifterna från 1952, 1987 0ch 1961.
  • Om kriget kommer – vägledning för rikets medborgare i händelse av krig, Statens informationsstyr., 1943
  • Om kriget kommer – vägledning för Sveriges medborgare, Kungliga Civilförsvarsstyrelsen, 1952
  • Om kriget kommer – vägledning för Sveriges medborgare, Kungliga Civilförsvarsstyrelsen, 1961
  • Om kriget kommer – vad du bör veta, Beredskapsnämnden för psykologiskt försvar, 1983
  • Om kriget kommer, Styrelsen för psykologiskt försvar 1987. Denna utgåva var avsedd att användas i utbildningssyfte inom totalförsvaret. Källa; omslaget på utgåvan
  • Om kriget eller katastrofen kommer – vad gör vi med barnen?, Socialstyrelsen, 1991

Från 1950-talet och årtionden framåt fanns Om kriget kommer också i slutet av samtliga delar av telefonkatalogen. Minns du?

 

KOMMENTARER:

  • Bror i SofieRo säger:
    2014-10-26 | 15:59:13

    jag tror jag har ett ex. av första upplagan hemmifrån!

    Svar: Wow, den måste jag få titta på vid tillfälle
    Henny Lindgren

Kommentera inlägget här: