osorterat

Lappkok

Kategori: Allmänt

I går blev vi bjudna på traditionellt lappkok hos yngste bror och hans fru. Den här gången var "koket" gjort på älgkött och även det var väldigt gott. Maten blev inte så snygg på bild så jag har lånat ett par bilder, plus recept, från Internet.
 

"Här kommer ett recept för jägare. Efter en sådan middag som den här  så jagar man i flera dygn utan vila".
Citat från Viltpoolen  Där kan du också läsa mer om tillagning och traditioner kring lappkoket.

Ingredienser:
Renkött. 2 stora slaksidor med renfeta.
Märgben. Minst en märgpipa per person.
Renhjärta 3 st.
Rentunga 8 st
Renblod 6 dl.
Vetemjöl till blodklimp.
Grovsalt.
 
 
Ett mer "försvenskat" recept hittade jag på Arjeplog Vilt
 
RENKOK  

Sågad bog eller sida

Salt

Vatten

(Märgben, 2-3 ben/pers) 

Skölj köttet väl i kallt vatten. Lägg i stor gryta med kallt vatten så att det täcker köttet. Låt det koka upp och skumma mycket väl. Efter skumningen tillsätts salt.

Låt koka under lock på svag värme 1½ timme, eller tills benen lossnar från köttet.

I slutet av koktiden läggs märgbenen i och får koka med i ca 10 min, strax innan servering.

 Serveras med blodpalt. 

 

BLODPALT (6-8 pers) 

5 dl renblod

3 dl öl

2 ägg

1½ tsk salt

vetemjöl 

 

Blanda blod, öl, ägg och salt.

Vispa ner (med degvisparna) vetemjölet tills du får till en fast ”massa”, som du skedar ner i saltat vatten eller helst buljong från renköttkoket.

Palten ska flyta upp och kokas i ca 20-30 min.

Skölj/doppa skeden i kallt vatten mellan varje palt.

 

KOMMENTARER:

  • Maria, Gregers säger:
    2013-09-19 | 10:01:38

    Mitt recept som kommer från Glenn Fahlman som han ursprungligen fått av en äkta same tror jag ligger nära verkligheten som den var förr i tiden:
    ½ liter blod blandas med lika mkt vatten
    1 msk salt
    Vispa i mjöl tills du inte orkar vispa mer,
    inget fusk med maskiner här inte

    Koka rensida och pischkan (svansbiten) eller som i mitt fall älgrevben med rörben för fin buljong tills köttet är mört å lossnar
    plocka upp köttet å dela i portionsbitar å häll av lite buljong i en gryta å lägg ner köttet i den
    Slanta sen ner ca 5 handflatestora klickar av blodklimpsmeten i den resterande älgbuljongen som kokar i ursprungspannan å låt koka i 5-7 minuter, lägg upp på ett fat å sätt i nästa omgång, fortsätt så tills all smet är slut å 5 min innan gästerna ska äta sätter du tillbaka blodklimparna i buljongen igen så att dom blir varma igen

    NJUUUUUUUUTES med smör å lingon sylt
    kraaaaaaaaam
    Maria

Kommentera inlägget här: