osorterat

Beinbrötebröde

Kategori: Allmänt

Fasta idag, något som oftast betyder en energikick för min del. Jag fixar då många gruv-arbeten (syster C:s beteckning för sånt man gruvar sig för att göra) typ stryka skjortor och blusar, rengöra ugnen, baka, städa och sånt. Inte så dumt att få två såna dagar per vecka.
 
Fastedag betyder att jag kan äta ca 500 kalorier och i dag blev det morotssoppa och ett väldigt gott bröd. Ett knäckebröd som till största delen består av olika sorters frön.
Namnet fick det av en av mina svägerskor som bjöd på det vid Benbryteforsen i somras. Med en god ost till blir det rena delikatessen. Testa gärna, jag tror att du också kommer att gilla det.

Beinbröteknäckebröd 

1 dl solrosfrön

½ dl pumpakärnor

1 dl sesamfrön

½ dl linfrö

½ tsk salt

1½ dl majsmjöl

Mät upp och blanda detta i en skål

Tillsätt

½ dl olja, raps- eller matolja

2½ dl kokande vatten

Rör smidigt. Häll ut smeten på en smörad plåt. Jämna till.

Markera brytränder med en tunn kniv.

Strö över flingsalt.

Grädda i mitten av ugnen 1 timma i 150-160 grader.

Slå av ugnen och låt brödet fortsätta att torka i ugnen medan den kallnar.

 
Kommentera inlägget här: