osorterat

Redan helg?

Kategori: Allmänt

För mig känns det som om helgen redan börjat. Gårdagens genomstädning av lägenheten och sedan gäster på kvällen fick mig att tänka fredag. 
Mina bröder är med i ett middagsällskap som på skämt kallar sig Fettgänget. De äter (fettsnål?) middag ihop då och då.
Vi tillhör också en grupp som äter lunch eller middag tillsammans ibland utan några speciella teman. I går blev det ugnsrostade grönsaker, renstek med god sås och potatismos hemma hos oss. 
Jag hittade ett recept på ugnsrostade grön- och rotsaker där man bl a skulle krydda med en aning råsocker. Riktigt gott blev det.
Blåbärsglassen vi hade till efterrätt är också en höjdare. Kolla om du hittar den i din butik. Tvåliters gammeldags vaniljglass med blåbärssorbet från Triumf. Vi åt den med blåbär och lite vispad grädde till. Smakade sommar.
 
 
I dag är maken med och sätter upp den traditionella stora julgranen mitt i byn. Det känns en aning olustigt efter gårdagens olycka i grannbyn. Där omkom en äldre man under samma arbete. Granen välte och drog med sig traktorn. Mannen som befann sig uppe i traktorskopan ramlade ur och skadade sig så allvarligt att han avled på väg in till sjukhuset.
Tack och lov gick det bra att få upp vår gran. Den är nu klar att tändas på fredag. Den riktiga fredan alltså.
 

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2012-11-28 | 13:49:40

    Ja det var en tragisk olycka....
    Kan du skicka receptet på de ugnsrostade rotsakerna
    kul att prova när man tröttnat på"sallader"

Kommentera inlägget här: