osorterat

Tid för böcker

Kategori: Allmänt

          
Här uppe i stugan kan vi ge oss tid att sitta ner och läsa, även under dagtid. Då går det åt en hel del böcker kan jag lova.
 
Jag hade turen att få tag i Åsa Larssons nya bok, Till offer åt Molok, den femte i serien om Rebecka Martinsson.  Sträckläste den i förrgår och kan verkligen rekommendera den. Hon är så otroligt duktig på att skildra både mijöer och människor. Intrigen går inte heller av för hackor.
 
Lars Keplers Paganinikontraktet har jag lånat av min svägerska. En ruskig historia med förbjuden vapenhandel som bakgrund. Det kändes overkligt att läsa boken samtidigt som Tolgfors och andra i TV försökte bortförklara Sveriges roll i en deal med Saudiarabien. Mycket spel bakom kulisserna - både i boken och i verkligheten!

Nu ska jag börja med Kerstin Ekmans roman Grand final i skojarbranschen. Grannen Björn säger att den är rolig. Jag trodde inte att Kerstin Ekman skrev roliga böcker!

Så här skriver i alla fall Skånska Dagbladet:
"Kerstin Ekman är en av Sveriges bästa nutid författare och i Grand final i skojarbranschen är hon verkligen i sitt esse. Utan förbarmande och med en rejäl glimt i ögat skärskådar författare, läsare och hela den litterära världen och lyckas få det till på en och samma gång glittrande, härlig gapskrattsunderhållning och mycket obehagligt skavande samhällskritik."

Låter intressant, eller hur?

KOMMENTARER:

  • syrran Christina säger:
    2012-03-30 | 14:37:28

    Jag fick Kerstin Ekmans bok i julklapp, men njaaa... lite långsökt tyckte jag, inte riktigt my piece of cace... ska bli spännande att höra vad du tycker...

  • Carola säger:
    2012-03-30 | 18:17:54
    Bloggadress: http://spaningfrantornet.blogg.se/

    Jag håller just på att läsa Paganinikontraktet...

  • Ulf säger:
    2012-03-30 | 18:50:01

    Jag började också läsa Ekman i går kväll. Det blir intressant att höra vad du tycker. Men jag läser inte lika fort som Christina. Jag blir så sömnig så fort jag börjar läsa en bok och då får den var hur spännande som helst.

Kommentera inlägget här: