osorterat

Naturpynt

Kategori: Allmänt


Läser om snökaos i New York och bestämmer mig för att ta en skogspromenad. Här uppe i Norrbotten är det fortfarande snöfritt. Det är ovanligt varmt för årstiden och idag är solen på tillfälligt (?) besök. Då passar det extra bra att samla naturens egna konstverk för att använda till det kommande julpyntandet.
Det blir inga stora saker att bära hem, men både vita och gröna mossor, fina kottar och vackra grenar hittar jag. Jättevackert att t ex ha tillsammans med hyacinter och amaryllis.
Jag kan inte heller låta bli att plocka ett stor knippe blåbärsris. Sätter man det i vatten slår det ut, knopparna är redan fullt utvecklade.
Vet inte hur blåbärsris blir om man sparar det fram till jul. Lingonris går ju bra, men det är av ett hårdare virke, om man säger så. Får väl testa med en del av riset som jag plockade.

 
Undrar om inte andra växter låtit sig luras av att kylan hållit sig borta så länge. Jag tyckte det var ovanligt "nygrönt" där ute i naturen. Maken upptäckte också att vinbärsbusken hade fått nya blad.


Men så här ser det ut på USA:s östkust idag. Bilden är lånad av min systerson som bor utanför Boston. Det är hans svåger Roger som tagit bilden.

KOMMENTARER:

  • Birgitta säger:
    2011-10-30 | 18:11:54

    Tack för tipset, att plocka mossa o sådant till julpyntet

Kommentera inlägget här: