osorterat

Julmåsten

Kategori: Allmänt


Det finns många "måsten" när det gäller vad som ska finnas på julbordet. Hos oss måste det absolut finnas sillsallad. Givetvis också vörtlimpa, gravlax, skinka och köttbullar. Men resten kan nog variera en hel del.
Och hur är det då när det gäller fikabröd? Visst är det gott med något hembakat till kaffet, men några sju sorter hittar man inte på vårt kaffebord. 
Det är klart att rullrån, hembakta pepparkakor, klenäter och anisbröd skulle smaka bra, så som det var på svärmors tid. Men det blir nog bara några få och enkla sorter hos oss i år.     
Idag kokade två av byns duktiga bagerskor anisbröd i bagarstugan medan vi gympade i rummet intill. Gissa om det doftade jul i hela stugan. 
Jag blev nästan sugen på att prova på att göra en egen liten laddning. Bara minnet av hur jag en gång för länge sedan brände mig ordentligt gör att jag tvekar. Och vi klarar oss faktiskt utan anisbröd - eller pitepojkar - som de ibland kallas här i bygden. Julstämningen hänger inte på dom.
Hur är det i din familj? Har ni maträtter eller fikabröd som måste finnas med för att julen ska kännas rätt?  

KOMMENTARER:

  • Maria säger:
    2011-11-29 | 07:56:44

    Första skinksmörgåsen, kvällen före julafton med en julmust till.. Det är jul för mig :) Och så klär man julgranen i samma veva :)

  • Bettan säger:
    2011-11-29 | 09:54:45

    Sillsallad, skinka, rödbetssallad, revensspjäll, köttbullar, prinskorv, lax och olika röror det ska finnas, annars är det väl mest barnen som har olika "måsten" till jul, vissa fikasorter bland annat.

  • ♥ EVA ♥ säger:
    2011-11-29 | 11:33:09
    Bloggadress: http://whiskyochchampagne.blogg.se/

    Sillsallad - och den ska vara vit - och skinka ! Resten kan jag vara utan...hihi !



    ♥ ♥ ♥

    KRAAAM EVA

  • Syrran Christina säger:
    2011-11-29 | 13:54:16

    Tre favoriter: Skinka, röd sillsallad med vispgrädde till, och ägg med kaviargrädde kanske. Sen är det inte så noga med det övriga. Jag eller vi är rätt så obrydda med vad som ska finnas med på julbordet. Samvaron med nära och kära känns viktigare.

  • Freedomtravel säger:
    2011-11-30 | 21:29:25
    Bloggadress: http://www.freedomtravel.se

    Vi är inte så noga, eftersom vi ofta är på resa. Men om jag får bestämma är det väl vissa saker som är viktiga: sill, nubbe och janssons är inte dumt. En hårdmacka med julskinka och stark senap sitter inte heller fel...

    ;)

Kommentera inlägget här: