osorterat

Fattigstugan igen

Kategori: Allmänt

     

Skulle du vara nöjd med att få max två koppar kaffe per dag? Eller 2 dl mjölk? Två skivor bröd? Enligt Aftonbladet är det den tilldelning som åldringarna på ett boende i Timrå ska få.
- Vi trodde först att det var ett skämt, säger undersköterskan Pia Eriksson.
Under de drygt 20 år hon jobbat på sjukhemmet har det dragits in på julmiddagar, midsommarfester och påskfirande.
- Men när besparingarna börjar inkräkta på de äldres kaffestunder har det gått för långt, tycker hon. 
Men Lars Wilhelmsson, äldre-boendechef i Timrå försvarar sig:  
- Det handlar absolut inte om någon ransonering utan ett sätt att bli mer kostnadsmedveten när det gäller näring och mängd.
Vill man ha tre koppar kaffe ska man självklart få det.

Skulle du vilja vara i behov av vård på det sjukhemmet? Jag kan tänka mig att förståelsen för de gamlas situation inte är särskilt väl utvecklad hos de bestämmande i Timrå. På något sätt känns det som om gamla tiders fattigstuga var tillbaka. Fast det är klart, gamlingarna är ju inte produktiva längre, så varför slösa med allmänna medel? 
Jag skakar av mig de dystra tankarna och häller upp min tredje kopp förmiddagskaffe med en förhoppning om att Timrå är ett undantag. Jag vet ju att det finns andra äldreboende som fått pris för förståelse och medmänsklighet.

KOMMENTARER:

  • Monica säger:
    2010-02-28 | 21:16:02
    Bloggadress: http://monicaslantliv.wordpress.com

    Huvvaligen - hemska tanke! Men oroa er inte - jag ska utfodra er med kaffe (och annat nödvändigt) ;)

  • Mamma säger:
    2010-03-01 | 11:27:19

    Tack för omtanken lilla gumman. Redan i första klass i skolan var ju dina framtidsplaner att ta hand om mor och far. Känns tryggt att veta när snålvindarna blåser :-)

Kommentera inlägget här: